کد خبر : 10024 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۴ - 17:00
شایان موتورز تجربه یک خرید امن سوپر اسپورت های افسانه ای مرسدس بنز یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین برندهای خودرو در جهان مرسدس بنز می باشد. این برند در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و کار خود را به عنوان سازنده خودروهای لوکس آغاز کرد. بنیانگذار بنز شخصی به نام کارل بنز بود که در سال 1886 میلادی محصولی با نام موتور واگن را با همکاری دایملر به نام خود به ثبت رساند و با این محصول نخستین خودروی کاربردی جهان را با یک پیشرانه درون سوز خلق کرد. بی اغراق می توان این برند را پیشتاز خودروسازی جهان دانست. مرسدس بنز در مسیر ترقی، سدان ها و کوپه های لوکس بسیاری را تولید کرد که از لحاظ فناوری بی نظیر و همواره از صنعت جلوتر بود و بی شک برای همیشه در تاریخ صنعت خودرو جاودانه شد. از این رو انتخاب تعداد محدودی از آنها به عنوان مدل های افسانه ای کمی دشوار می باشد. در این مطلب 5 مدل از سوپر اسپورت های افسانه ای مرسدس بنز را که در زمان خود جزو بهترین ها به شمار می رفتند را بررسی خواهیم کرد.

مرسدس بنز CLK GTR استراسن‌ورژن

پس از فاجعه لمان در سال 1995 مرسدس بنز که از این مسابقات کنار کشیده بود تصمیم گرفت برای قهرمانی GT خود را آماده کند. او می‌بایست خودروئی خلق کند که بتواند مک لارن F1 GTR را به چالش بکشد.

مرسدس، مدل CLK GTR را برای مسابقات قهرمانی سال 1997 آماده کرد. طراحی و توسعه این خودرو تنها در 128 روز انجام شد. اینکه مرسدس تنها در چهار ماه یعنی در زمستان سال ۱۹۹۶ تا بهار ۱۹۹۷ یکی از بزرگترین خودروهای GT1 را توسعه داده و آن را راهی بازار کرد به هیچ عنوان سبب کاهش کیفیت و کارایی این خودرو نشد.

CLK GTR استراسن‌ورژن از پیشرانه مسابقه M120 V12 تنفس طبیعی آلومینیومی استفاده می‌کرد که ۶.۹ لیتر حجم داشت و می‌توانست حداکثر ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو در عرض ۳.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و شتاب‌گیری را تا سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌داد.

در سال 1997، مرسدس با مدل افسانه ای CLK-GTR برنده مسابقه قهرمانی FIA GT شد، مسابقاتی که جایگزین BPR شده بود.

هرچند که این اتومبیل مسابقه‌ای هرگز موفق نشد که برنده سری مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شود، اما تقریبا توانست در هر مسابقه دیگری از جمله تمامی ۱۰ دور مسابقه FIA در سال ۱۹۹۸ نیز جایگاه نخست را از آن خود کند.

مرسدس بنز SLR مک لارن

مرسدس بنز SLR مک لارن حقیقتا یکی از شاهکارهای مشترک بین کمپانی مرسدس بنز و مک لارن، شریک فرمول ۱ آن محسوب می‌شد که در اولین سال های قرن ۲۱ میلادی پا به عرصه وجود گذاشت.

ایده ظهور این پروژه الهام گرفته از کانسپت Vision SLR بود و در سال ۱۹۹۹ و در جریان نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی رونمایی شد. طراح این مدل گوردون موری بود که پیشتر F1 را طراحی کرده بود.

با توجه به بازخوردهای خوب نسبت به این کانسپت، مرسدس بنز تصمیم گرفت با همکاری مک لارن که در آن زمان حدود ۴۰ درصد سهام آن را در اختیار داشت، پروژه جدیدی را آغاز کند که اس ال آر مک لارن (SLR Mclaren) نامیده ‌شد.

SLR با بهره‌وری از پنل‌های آیرودینامیکی فعال، یک پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V8 به‌همراه ۶۱۷ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت به یکی از خاص‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد که اتفاقا در تیراژ محدود از خط تولید خارج شد.

این خودرو در مدل‌های متفاوتی مانند رودستر، ۷۲۲ و GT تولید شد و بعدا با SLR استرلینگ‌ماس جایگزین شد.

مرسدس بنز SLS AMG

پس از استقبال مطلوب از مدل SLR، مرسدس ‌بنز با الهام گرفتن از این مدل تصمیم به تولید انبوه آن در یک مدل دیگر گرفت. نتیجه، خلق یکی از زیباترین و خاص‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروی جهان یعنی SLS AMG شد. این مدل به ‌عنوان جایگزین مدرن ۳۰۰SL شناخته شد. این خودرو توسط مهندسان AMG و بر اساس فلسفه یک مرد یک موتور (one man one engine) ساخته شد.

SLS با بهره گیری از درهای گالوینگ، بدنه کوپه و پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 M156 تنفس طبیعی، به قوی‌ترین خودروی V8 تنفس‌طبیعی زمان خود تبدیل شد. این خودرو که در مدل های مختلف کوپه، برقی، رودستر، بلک‌سریز و فاینال ادیشن در اختیار خریداران قرار گرفت، ۵۶۳ اسب بخار قدرت داشت. (البته نمونه بلک‌سریز ۶۲۲ اسب بخار بود)

مرسدس AMG GT

تولید SLS AMG در سال 2015 متوقف شد، اما زمینه ساز خلق یک مدل خاص دیگر در مسیر رشد مرسدس گردید. یعنی مدل AMG GT

تولید این مدل کاملا به AMG محول شد و در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پاریس از آن رونمائی شد.

AMG GT حالت فست‌بک داشت و از یک پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 سود می‌برد که در ابتدا ۴۵۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این مدل در دو سبک کوپه و رودستر تولید شد.

مرسدس AMG وان

و اما زیبای سوپر اسپورت ها، مرسدس AMG وان. می‌توان از این خودرو به عنوان گرانترین سوپر اسپورت مرسدس نام برد. کانسپت پروژه در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آلمان در سال 2017 توسط راننده مسابقات فرمول یک، لوئیس همیلتون، که در مراحل توسعه خودرو مشارکت داشته با همراهی رئیس مرسدس بنز، دیتر تسچه رونمایی شد.

این مدل که در سال ۲۰۲۲ با همکاری مجموعه AMG دیده به جهان گشود با فناوری و پیشرانه V6 خودروهای فرمول ۱ تولید شد و توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولید انبوه پیست نوربرگرینگ را از آن خود کند.

پیشرانه ۶ سیلندر درون‌سوز این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد اما می‌تواند ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید کند که با کمک الکتروموتورهای برقی محورهای جلو و عقب به ۱,۰۴۹ اسب بخار می‌رسد.

مرسدس ادعا دارد که این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا رسیدن به ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد.